ACTIVE LEARNING 3 - NUTRITION F2- lesson 2


Keperluan makanan seimbang
Nilai kalori makanan


Selepas mengenali kelas-kelas makanan , saya minta pelajar bawa bungkusan makanan yang selalu mereka makan.


Saya ajar pelajar tentang maklumat pemakanan atau 'nutritional fact' yang ada pada setiap pembungkus makanan.


Pelajar diminta menilai makanan mereka:

       1) Menyenaraikan kelas makanan yang terdapat pada pembungkus makanan.
                      Soalan : Berapakah kelas makanan yang terkandung dalam makanan awak?
    Soalan : Adakah ia seimbang?

             2) berapakah nilai kalori yang terdapat dalam makanan awak untuk setiap hidangan?
                                Soalan : Adakah ia membantu memenuhi keperluan kalori awak untuk sehari?
                                Soalan : Adakah nilai kalori tersebut melebihi keperluan kalori awak?
                                (keperluan kalori remaja lelaki=2000kcal, perempuan 1800kcal)

                3) Minta beberapa orang pelajar berkongsi dapatan mereka dan pelajar lain boleh                                      memberi komen
             
                                                               
Saya selitkan juga tentang bahaya lemak tepu, pewarna tiruan serta perasa tambahan. Malah ada pelajar bertanya tentang fibre dalam biskut, vitamin dan sebagainya. Guru boleh bersedia untuk berbincang tentang isu tersebut. Ada juga pelajar bertanya protein tambahan seperti yang diambil oleh "kaki gim" dan juga tentang makanan tambahan yang dijual oleh syarikat kosmetik.

Guru juga perlu mengingatkan pelajar tentang bahaya pengiklanan. Bahawa bukan semua yang diwar-warkan dalam iklan itu benar.

                                                                ACTIVE LEARNING 1
                                                                ACTIVE LEARNING 2 - NUTRITION













































No comments:

Post a Comment

DARI DIPLOMA KE KELAS PERTAMA part 2

 Berbekalkan keputusan SPM 7A, peluang untuk mendapat biasiswa penuh untuk peringkat seterusnya, bukan sahaja tipis, tetapi langsung tiada h...