Tahun ni, Ikmal akan ambil spm. Bersekolah di sekolah kluster yang rata-rata pelajar 'bijak' tidak ramai. Kebanyakan mereka telah berpindah keluar ke mrsm, sbp atau sekolah teknik.
Ini percubaan kami suami isteri. Menghantar anak ke sekolah bukan berasrama penuh. Ketika orang lain berebut-rebut menghantar anak ke sekolah pilihan, kami dengan senang hati memilih sekolah harian kluster. Kebetulan juga ikmal tidak berminat dengan asrama.
Dia memilih untuk berada dalam aliran dlp(dual language programme) sejak tingkatan satu. Bermakna silibus spmnya nanti juga dlp.
Dalam tempoh lima tahun sehingga Ikmal di tingkatan 5, saya melihat dlp semakin cair. Sukar hendak mencari kelas tambahan sains dan matematik yang dikendalikan dalam bahasa inggeris.
Di sekolah pula, akibat kekurangan guru, kelas tambahan pelajar kelas dlp dan bukan dlp, akan dicampur supaya mudah dikendalikan. Cikgu pula akan menggunakan bahasa inggeris campur melayu.
Setiap kali menghadiri pertemuan dengan guru, saya suka minta untuk melihat result kelas sains tulen bukan dlp sebagai perbandingan dengan result ikmal, kelas sains tulen dlp.
Seriously, memang ada jurang. Pelajar di kelas bukan dlp, aliran sains tulen mendapat keputusan yang lebih baik berbanding pelajar dlp aliran yang sama.
Dan saya merasakan kelas dlp adalah satu kesilapan pilihan.
#parenting.
#perentingtips
#cganismenulis
Salam,suka baca catatan cikgu,teruskan menulis ya...
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDelete